Filmclub mannetje LL

  • medewerkers slide
  • Al onze films zijn tot 1 september geannuleerd. Via onze nieuwsbrief van begin augustus laten we weer van ons horen hoe het vervolg zal zijn. Blijf gezond!
Filmavonden 2006
 Verslag Filmclubavond  24 december  / Joyeux Noël
Voor het eerst een kerstfilm bij de Filmclub. Een mooi aantal bezoekers zag een waargebeurd verhaal uit de Eerste Wereldoorlog. Op kerstavond in 1914 zou het leven van vier personages voorgoed veranderen. Een Schotse dominee, een Franse luitenant, een Duitse tenor en een Deense sopraan schitteren in een "hoofdrol". Tijdens die kerstnacht in 1914 belanden ze midden in een onverhoopte verbroedering tussen Duitse, Franse en Britse soldaten. Ze laten hun geweer in de loopgraven achter en schudden de hand van de "mannen van de overkant". 
Na afloop van de film was men zichtbaar ontroerd door het getoonde. Indrukwekkend verhaal en mooie muziek. Waardering: goed tot zeergoed. Fijne kerstdagen en een goed en gezond 2007 toegewenst.
 Verslag Filmclubavond  12 december  / Volver
Wat een feest had moeten worden werd een strijd tegen een slechte geluidsweergave tijdens de projectie. Resultaat veel storende geluiden en men kreeg niet echt de kans "in de film te kruipen". Prachtig aantal bezoekers bleven ondanks de storingen tot het eind zitten. Waardering 4,1.  
Sorry, we konden het echt niet helpen. Hopelijk kunnen we het een keer goed maken!
 Verslag Filmclubavond  28 november / Spiritueel
Een leven volgens waardigheid en het respecteren van alle levende wezens. Poëzie en muziek zijn hierbij van essentieel belang: de vrouwen brengen door het bespelen van een instrument de waarden van hun volk in herinnering, zoals moed, geduld en inlevingsvermogen. Een spirituele film, volgens verschillende bezoekers, die je deed beseffen hoe haastig onze eigen maatschappij is geworden. Het is goed dergelijke momenten van reflectie te ervaren.
 Verslag Filmclubavond  19 november / Rhythm is it!
Afgelopen zondag 19 november traden verschillende dans- en muziekgroepen van het MIK op en werden door de Filmclub 5 films in vier zalen vertoond tijdens de dans-muziek-film dag in 't Spectrum. Het publiek genoot van de opzwepende muziek en mooie dansuitvoeringen en was de blokfluitgroep een ware verrassing. De bezoekers beoordeelde de themafilm "Rhythm is it!", die veel hoop en ontroering bracht, met een bijna maximale waardering.
Filmclub en het MIK kunnen terugkijken op een inspirerende dag met een fijne sfeer, kleinschalig van opzet maar puur! Jammer dat 
de publieke belangstelling wat tegen viel. Waardering film: 4,7.
 Verslag Filmclubavond  7 november / Look both ways
Look both ways is een ongewone film die thema's als rouw, hoop en liefde op een zeer orginele wijze laat samenkomen. Het is een intelligent debuut van Sarah Watt, waarin we zien hoe enkele levens elkaar in een lang weekeinde kruisen. We zien ook de gevolgen van het horen van slecht nieuws, zoals het bericht dat je kanker hebt, waardoor je wereld instort en je alleen maar met jezelf bezig bent om opnieuw te proberen houvast op jezelf en je omgeving te krijgen.  
Waardering film 3,7.
 Verslag Filmclubavond  4 en 5 november / Into great silence
De schijnwerpers die de buitenkant van de Sint Servatiuskerk verlichten zijn voor dit weekend gedeeltelijk uitgeschakeld. Dit alles om de sfeer in de kerk te bevorderen. Wie had dat gedacht, twee avonden uitverkocht. Er moest veel werk verzet worden om eenieder de benodigde kaartjes te geven. De telefoon bleef maar rinkelen en de deurbel regelmatig ingedrukt en als het zo uitkwam werden de toegangskaarten zelfs thuis afgegeven. En nu de vertoning in de Sint Servatiuskerk. Het grote scherm van de Filmclub, 4,5 meter breed, gaf een prima beeld dat ook achter in de kerk goed te zien was. Een zeer sfeervolle avond, de stilte......... indrukwekkend en dat 160 minuten lang. We zijn Gerda Baeyens heel dankbaar dat voor deze film een column heeft geschreven. Klik hier.
 Verslag Filmclubavond  24 oktober / The road to Guantanamo
Vanavond de harde werkelijkheid. Waardering 4,2. Op de derde dinsdag van de maand vertoont de Filmclub meestal een film die wat afwijkt van onze eerste dinsdag van de maand vertoning. Films met een directe confrontatie of een niet alledaags thema of filmisch wat meer bieden zoals The road to Guantánamo, Oasis,  La Pianiste, All or Nothing, Touching the void, The Woodsman , Turtles can fly en The return.  Het zijn meestal ook niet de makkelijkste films.  
We danken Gerda Baeyens hartelijk voor de column die ze maakte over The road to Guantánamo.
 Verslag Filmclubavond  3 oktober / The cave of the yellow dog
Een Mongoolse film en opvolger van "The story of the weeping camel" werd vanavond voorgeschoteld. Een innemende film met veel zichtbare gezinswarmte. Zo kunnen we "The cave of the yellow dog" misschien wel het beste omschrijven. De waardering was prima namelijk 4,0. Vele nieuwe gezichten vanavond en dat is een positieve ontwikkeling. De film zonder pauze vertoont omdat we de sfeer van de film wilde vasthouden. 
 Verslag Filmclubavond  26 september  / Osama
Vanavond weer een wereldcinema. Een film die goed werd ontvangen en die door met treffende beelden de totale destructie van de menselijke waardigheid voelbaar maakte. Het blijft verschikkelijk wat mensen, in naam van God, elkaar kunnen aandoen. 
 Verslag Filmclubavond  19 september / Transamerica
Een mooie avond met een kleine groep bezoekers die de film Transamerica als goed waardeerde 4,0. Vele mensen spraken ons aan over deze leuke en inhoudelijke film. We hebben het weer graag gedaan.
 Verslag Filmclubavond  5 september / Nobody knows
Na de vakantie direct maar in het diepe nl. een relatief lange (141 min) en trage film. Nobody knows was eigenlijk bedoeld voor de wereldcinema vertoning in 't Spectrum maar we vonden dat, ook gezien de lengte, een poging voor vertoning in het City theater waard. De waardering was 3,4. De Nieuwsbrief is uitgegeven met het nieuwe filmprogramma tot begin november. Een gevarieerd filmaanbod met drama, cultuur, documentaire uit alle windstreken. Dat is een van de belangrijkste doelstellingen van de Filmclub. We blijven jullie verrassen met soms een film die wat meer inspanning vraagt.
 Verslag Filmclubavond  20 juni  / Travelling birds
Voor het eerst een natuurfilm bij de Filmclub. En het was een schot in de roos. In het reactie-boek stond te lezen: Héél indrukwekkende film, prachtig mooie natuuropname, muziek zeer passend, prima keuze en we hebben enorm genoten. En: Ik had eens een klein stukje op een TV beeld gezien dat is echt behelpen al je ziet wat je nu op een groot scherm te zien krijgt. Groot beeld en gezamenlijk kijken in de donkere ruimte is en blijft echt een meerwaarde.
 Verslag Filmclubmorgen  11 juni / Io non ho paura
Het was een prachtige dag. Lekker ontbijt, prachtige film en een zonovergoten dag én het 1 ander festival. De Filmclub had in samenwerking met 't Spectrum een ontbijt georganiseerd. Na het ontbijt volgde de Italiaanse film "Io non ho paura". Hier enkele reacties op onze ontbijtbios: Geweldig verzorgd èn gezellig ontbijt. Een film om stil van te worden, fantastisch - waar kinderen toe in staat zijn! Heerlijk ontbijt en een indrukwekkende film. De organisatie vond het ook een zeer geslaagde ontbijtbios. En het wordt ook hier steeds drukker, op naar het volgende jaar.Dank aan Francien, Björn, Chris, Tim en de mensen van 't Spectrum.
 Verslag Filmclubavond  6 juni  / The White Masai
Lekker een volle bak. Stoelen moesten worden gezocht (soms een "confortabele" zetel) en sommige moesten op de bartafel plaats nemen (reden: beter zicht, al was het soms afzien, 128 minuten). Om The White Masai nog vóór de zomer te kunnen draaien hadden we heel vroeg geboekt. The White Masai draait nu alleen in de grote steden, actueler kunnen we niet zijn. De waardering voor de film varieërde van slecht tot zeer goed. De meest gehoorde opmerking: "Hoe kan een vrouw zo'n impulsieve keuze maken, is het echt gebeurd?". Ongeveer 15 bezoekers hadden het boek gelezen en ook hier grote verschillen in de beoordeling van redelijk tot zeer goed. De totale waardering was een mooie score van 4,0 (is goed). Op naar de ontbijtbios op 11 juni, en vergeet niet een bezoek te brengen aan het 1 ander festival.
 Verslag Filmclubavond  23 mei / Shower (wereldcinema)
Vanavond een film uit China over een vader met zijn twee zonen die een traditioneel badhuis beheren. Mooie opkomst voor deze symphatieke film en een perfectie manier om je te onthaasten. En de waardering was uitstekend. Een fijne avond was het resultaat. Toch nog enkele mensen binnen kunnen laten die niet hadden gereserveerd. Het blijft een risico want vol is vol.
 Verslag Filmclubmiddag  14 mei  / op herhaling - As it is in heaven
Op verzoek van verschillende leden deze film nogmaals bij de Filmclub. Fijne opkomst en weer dezelfde reacties als op onze vertoning op 4 april. Geweldig!. Dank, we hebben het graag gedaan.
 Verslag Filmclubavond  9 mei  / Ae fond kiss
Mooi weer buiten en dat is direct te merken aan het aantal bezoekers. Maar we mogen niet mopperen, het balcon was goed bezet. In de pauze toch maar snel even een ijsje halen en op het terras zitten. Ae fond kiss: Ken Loach staat bekend om zijn sociaal-realistische films over de onderkant van de samenleving, maar in deze soms grappige en hoopvolle film lijkt hij een bijna sexy toon te hebben gevonden, ondanks het soms heftige onderwerp: racisten en godsdienstwaanzinnigen tegenover echte liefde. Zonder te oordelen toont Loach de druk die door de Pakistaanse familie wordt uitgeoefend om hun zoon binnen de familie te houden. We hebben een mooie geloofwaardige film gezien. Waardering 3,8
 Verslag Filmclubavond  25 april / Kadosh (wereldcinema)
In Kadosh duikt Gitaï (regie) letterlijk onder in een bepaalde wijk van Jeruzalem en schildert een claustrofobisch portret van twee zussen en hun mannen. Gitaï brengt de tijd bijna tot stilstand middels minutenlange shots. De kaders van de interieurshots laten mensen nauwelijks in hun volle lengte zien. Alleen als iemand buiten loopt zien we mensen van hoofd tot teen gefilmd. Het toppunt van benauwenis voel je wanneer je gedwongen wordt toeschouwer te zijn van de huwelijksnacht van een van de hoofdfiguren in de film, Rivka. De mechanische bestijging door haar man staat in schril contrast tot het ingetogen en erotische geladen liefdesspel van haar zus Malka met haar manGitaï heeft een observerende manier van filmen toegepast "de camera is getuigen van al de verwarring" (KFA Filmbeschouwing 
Het publiek was opvallend stil en dat gaf een bepaalde sfeer merkte een bezoeker op. Daarnaast werd er veel gepraat over de inhoud van de film (de positie van de vrouw in een orthodox-joodse gemeenschap) en de manier van filmen. Het bleek dat niet iedereen de film op dezelfde manier had ervaren. En dat scherpt de gedachte weer, prima. Wat ik zo kon opmaken werd de film als goed gewaardeerd.
 Verslag Filmclubavond  18 april / Bin-Jip
Film is een kunst-vorm, maar niet alle films zijn kunst. Vanavond een film die we als kunst kunnen beschouwen. Want het is niet alledaags als de hoofdpersoon in de gehele film geen enkel woord spreekt. De kunst van het weglaten dat is Kim-Ki-Duk ten voeten uit. Hoe zij hij het ook weer "De woede heeft woorden nodig, de liefde niet". 

Als Tea-suk zicht weegt staat de weegschaal op 75 kg maar samen met Sun-hwa wegen ze 0 kg. Het volmaakte, de ultime ballans.

Muziek 
Mirjam is op zoek gegaan naar de filmmuziek van de film Bin-Jip.
Ze kwam erachter dat de zangeres (van het nummer wat ze draaien als ze in een nieuw huis zijn binnengedrongen) Natacha Atlas is. Het nummer heet Gafsa en komt van het album Halim. Natacha Atlas is geboren in Belgie maar heeft roots in het Midden-Oosten (Marokko, Egypte, etc). Ze vond het al zo niet-Koreaans klinken!  Bedankt voor het zoekwerk Mirjam en ik kan me voorstellen dat ze in Zuid-Korea ook andere muziek draaien dan van het land van oorsprong. Waardering 3,7.

 Verslag Filmclubavond  4 april / As it is in heaven
Wat is er mooier dan de onderstaande reacties: 
Hoi,  Ik kan de film van gisteren niet uit mijn hoofd zetten. Dat heeft natuurlijk allerlei redenen. Als ik die nu nog eens wil zien. Kan dat? 
En 
Onvoorstelbaar hoe een regiseur / filmmaker zoveel gevoel op een scherm kan krijgen. Voornamelijk de energie en kracht die er nog van de muziek uitgaat, werkt door tot in je ziel. Deze film gaf me meerdere malen tintelingen over mijn hele lichaam, en nog veel meer...Echt een aanrader!

En wat te denken van een applaus na afloop (nadat we de mooie song met ondertiteling nogmaals op ons hadden laten inwerken). Het was een geweldig mooie avond. Waardering 4,8.

Gerda Baeyens maakte er een verslag van, klik hier.

We hebben veel reacties gekregen de film nogmaals te draaien.  
We zullen dat doen op 14 mei (moederdag) om 
 
13.00 uur in 't Spectrum. Reserveren noodzakelijk.

 Verslag Filmclubavond  21 maart / Die Salzmänner von Tibet
Een dubbel aantal bezoekers dan we hadden verwacht voor Die Salzmänner von Tibet. De documentaire (uit 1997) van Ulrike Koch laat de tocht naar de zoutmeren van Tsento zien die ieder voorjaar door de nomadenstam uit Changtang, in het noorden van Tibet, wordt gehouden. Vier uitverkoren mannen vertrekken dan voor drie maanden met 160 yaks naar de door de stam ‘tranen van de Godin de Tara’ genoemd. Ze winnen daar het zout dat een belangrijke ruilmiddel is voor gerst en thee. Tijdens de van rituelen doordrongen reis hebben de zoutmannen ieder hun eigen rol en taken. Zo zorgt ‘de Oude Moeder’ Margen voor eten en thee, is de ‘Oude Vader’ Pargen verantwoordelijk voor de rituelen en is Zopon de hoeder van de dieren. Bopsa is de zoon die voor het eerst meegaat en met zijn jonge rug het zware werk moet verrichten. Naast hun werk moeten de vier zoutmannen er voor waken dat zij de zoutgodin tevreden stellen. Vrouwen en seks zijn daarom drie maanden lang taboe, ze moeten goed zijn voor elkaar, de dieren liefdevol verzorgen en voorzichtig omgaan met het meer. Want ook volgend jaar komen de zoutmannen terug. Een prima film voor onze extra, tweede van de maand, vertoning. We proberen op deze extra avonden speciale films te draaien. En zo te zien voorziet dat in een behoefte. Waardering 3,8.
 Verslag Filmclubavond  7 maart / Le Grand Voyage
Mooie opkomst en een goede waardering voor Le Grand Voyage. De film laat tussen de stiltes van vader en zoon steeds spectaculairder wordende landschappen zien, die één van de grootste attracties van de film worden. Le Grand Voyage heeft echter méér te bieden dan alleen mooie plaatjes. Anders zou regisseur Ismaël Ferroukhi met zijn semi-autobiografische film (hij is zelf een jonge Fransman met Marokkaanse roots) immers nooit in 2004 de prijs voor het beste debuut hebben gewonnen op het Filmfestival van Cannes. Het slot van de film, als we zijn aangekomen in Mekka, is geweldig en het huilen van de zoon om de dood van zijn vader ging door merg en been. Waardering 4,0.
 Verslag Filmclubavond  28 februari / Spring, summer, fall, winter.....and spring 
Carnaval buiten, binnen de rust en de spiritualiteit. Onze filmvertoning was de enige activiteit in 't Spectrum en dat gaf toch een bijzondere sfeer. Ook de nieuwe zaal uitgeprobeerd en het bleek dat eenieder een goed zicht had op het scherm. Vanavond de film van Kim Ki-Duk over de seizoenen van het leven met veel symboliek. Er werd nog veel nagepraat onder het genot van een drankje. En er waren vragen over bv. de tekst die op het vlot werd uitgesneden. Voor zover ik heb kunnen nagaan was het de Prajna Paramita Sutra (the Prajna Paramita Sutra is known as "the highest mantra, destroyer of all suffering, the incorruptible truth," and the Sutra itself roughly translates as "Gone, gone, gone to the other shore gone. Enlightenment hail").Het was een goede film op een mooie avond met een geïnteresseerd publiek. Leon van Houten schreef een column, klik hier.
 Verslag Filmclubavond  21 februari  / Pride & Prejudice
De publieke belangstelling voor Pride & Prejudice veel erg tegen. We hadden juist het tegenovergestelde verwacht. Mensen vroegen zich af waarom we deze film hadden geprogrammeerd. We dachten dat we veel mensen een plezier zouden doen door een romantische kostuumfilm te draaien waar je eens lekker voor kunt gaan zitten zonder veel te hoeven nadenken. Waardering toch een mooie 4,0.
 Verslag Filmclubavond  7 februari / The constant gardener
The Constant Gardener werd uitstekend geregisseerd door de Braziliaan Fernando Meirelles, die in 2002 wereldwijd doorbrak met Cidade de Deus, waaraan hij een Oscarnominatie voor beste regisseur overhield én de omschrijving 'Braziliaanse Scorsese'. The Constant Gardener is zowel een sterke thriller, een aangrijpend liefdesdrama als een onthutsende aanklacht geworden. Zowel in zijn boek als in de aftiteling van de film heeft John Le Carré voor een nogal alarmerend slotwoord gezorgd. Hij begint met de klassieke voorbehoudsclausule dat 'niets of niemand in zijn verhaal gebaseerd is op bestaande bedrijven of personen'. Maar de schrijver besluit: "Naarmate mijn reis door de farmaceutische jungle vorderde, kwam ik tot het besef dat mijn verhaal, in vergelijking met de werkelijkheid, zo tam is als een vakantieprentbriefkaart." Het is daardoor een nog beklemmender film geworden dat ook het publiek in Schijndel heeft bereikt. Waardering 4,6.
 Verslag Filmclubavond  24 januari / Hotel Rwanda
Prima opkomst voor dit waargebeurde verhaal, Hotel Rwanda. Het blijft aangrijpend om te zien dat mensen met gevaar voor eigen leven mensen redden. En het is beschamend te constateren dat ik de omvang van deze genocide die in de zomer van 1994 voltrok was vergeten. In nog geen honderd dagen, slachtten Hutu's meer dan 800 duizend Tutsi's af. De wereld keek de andere kant op. Westerse politici ruzieden over het verschil tussen 'genocide' en 'an act of genocide'. Dat het verhaal van hotelmanager Paul Rusesabagina, die 1268 Tutsi's en gematigde Hutu's van een wisse dood redde door ze onderdak te bieden in zijn hotel, tien jaar na dato is verfilmd, mag een mirakel worden genoemd. Hotel Rwanda is een aangrijpend drama, dat het Westerse publiek alsnog confronteert met een schandvlek in de recente geschiedenis. De waardering zegt voldoende 4,8.
 Verslag Filmclubavond  10 januari / Sophie Scholl
Vanavond extra drukke werkzaamheden i.v.m. het overhandigen van de clubpassen. Alhoewel we op schema liggen heeft nog niet iedereen zijn lidmaatschapsgeld overgemaakt. Een goede opkomst voor de film Sophie Scholl. Goed tot zeer goed acteerwerk werd er geroepen van Julia Jentsch (Sophie) en Alexander Held als de rechtlijnige Robert Mohr. Er werd aangegeven dat het jammer was dat deze film met een pauze werd vertoond. Je bent toch weer even uit de film gehaald. Waardering 4,3.

De Filmclub blijft maar groeien zo hebben we vorig jaar 5% meer bezoekers getrokken dan in 2004.

Inloggen Het Gasthuis

Als je ook de filmtitels van Het Gasthuis wilt zien moet je hier inloggen. Registreer eerst. Daarna kun je met je persoonlijke password inloggen.