Bij het programmeren van een film voelen we soms de behoefte om een toepasselijke locatie te zoeken, omdat die locatie volgens ons iets toevoegt aan de filmbeleving. Daarnaast vinden we het belangrijk om een stukje verdieping of verbreding aan te bieden.

Kartuizerorde

Zo vonden we het in 4 en 5 november 2006 een uitgelezen mogelijkheid om de documentaire 'Into Great Silence' van regisseur Philip Gröning, een stille film over het Kartuizerklooster  Grande Chartreuse, in de Sint Servatiuskerk te vertonen. Het kerkbestuur stemde hiermee in.

into great silence

La Grande Chartreuse ligt diep in de Franse Alpen, en is een van de meest ascetische kloosters ter wereld. In 1984 vroeg de Duitse filmmaker Philip Gröning de kartuizerorde toestemming om een documentaire over hen te maken.

Ze schreven dat ze daarover moesten nadenken. Zestien jaar later waren ze er klaar voor – een unicum voor dit moederklooster van de kartuizers dat nooit buitenstaanders toelaat. Gröning woonde zes maanden bij de monniken en filmde hun dagelijkse gebeden, taken, rituelen en zeldzame bezoeken buitenshuis, zonder gebruikmaking van crew, kunstmatige verlichting, muziekscore en voice-over. De monniken betrachten achttien uur per dag stilte. Door in stilte en eenzaamheid te leven, proberen ze zo dicht mogelijk bij God te komen. Grönings observerende film is één grote onderdompeling in dit transcendente kloosterleven. Wat in de stilte overblijft, is heel elementair: tijd, ruimte en licht. Grönings registratie is dan ook meer meditatie dan documentaire, een film over bewustzijn en absolute aanwezigheid. Puurder kan cinema bijna niet worden.

We hadden een PowerPoint gemaakt om meer informatie te geven over de film, de locatie van het klooster en de regisseur. Deze presentatie werd getoond terwijl het publiek de kerk betrad en een plaats zocht.

300 filmliefhebbers werden tweeënhalf uur lang meegetrokken in de mystieke wereld van het leven in de vestiging van de kartuizerorde in de Franse Alpen. Aanvankelijk hadden we alleen de zaterdagavond gepland maar de kaarten vlogen er zo snel uit dat we er een extra avond, op zondag, aan vastplakten. En die was ook snel uitverkocht.

In Nederland worden monumenten standaard verlicht. De verlichting zou bij deze film storend kunnen zijn voor de sfeer. De verlichting wordt door de gemeente geregeld. Het bleek dat het uit- en aanzetten van de verlichting niet zo snel te regelen was. Er moest iemand uit Heeswijk komen om dat te doen. Er werden dus kosten gemaakt voor het uit- en weer aanzetten van 4 lampen: onkosten 135 euro. De gemeente vond ons initiatief zo sympathiek dat zij de kosten op zich nam. Tijdens de film was het in de kerk dus pikdonker, alleen de godslamp brandde nog.

We hadden de bezoekers bij het reserveren van een kaartje geadviseerd een kussentje mee te brengen. Wij zorgden voor plaids want het kon wel eens koud worden, tenslotte was het al begin november.

Op de tweede avond waren er meer bezoekers die een kussentje hadden meegenomen om wat zachter te zitten op die harde banken. Ze hadden blijkbaar dit advies gekregen van de bezoekers van de eerste avond.

Enkele reacties van de bezoekers: ,,Wat was dit bijzonder”, ,,Het is heel vermoeiend, juist omdat er gewoon helemaal niets gebeurt. Echt heel bijzonder, en dan die sfeer en geur van de kerk er nog bij, indrukwekkend.”

De vertoning van 'Into Great Silence' in de Sint Servatiuskerk was onze eerste filmvertoning op locatie. Het was een mooie beleving niet alleen voor de bezoekers maar ook voor ons, en …… het smaakte naar meer.

Stille film

De stille film 'The Kid' van Charlie Chaplin uit 1921 werd in samenwerking met Stichting Smitsorgel, op vrijdagavond 25 oktober 2019, ook in de Sint Servatiuskerk georganiseerd met orgelbegeleiding van Geerten Liefting. Geerten geeft al een aantal jaren improvisatieconcerten op orgel. Het improviseren op een stille film is iets wat hij met veel plezier doet en dat was te merken.

kerk leeg kid

De film gaat over een man (Chaplin) die een achtergelaten baby vindt en hem opvoedt als de zijne. Vijf jaar later probeert de moeder haar achtergelaten kind terug te vinden. 'The Kid' is behoorlijk persoonlijk. Zo verloor Chaplin kort voor hij deze film opnam, zijn pasgeboren zoontje. In het verhaal verwerkte hij ervaringen uit zijn eigen jeugd, zoals armoede en de scheiding tussen ouder en kind. In de film combineert Chaplin humor, tragedie en sentiment. Dus niet alleen het orgelspel maar ook de sociale inslag van de film paste precies bij deze gekozen locatie. Het publiek genoot met volle teugen en regelmatig klonken lachsalvo’s door de goed gevulde kerk. Na afloop klonk een daverend applaus.

Kid orgel

Ook bij deze vertoning hadden we een PowerPointpresentatie gemaakt over de film, het orgel, de organist en de Stichting Smits-orgel en Beiaard Schijndel.

The-Kid.jpg

Deze unieke voorstelling werd speciaal georganiseerd ter gelegenheid van de viering van ons 25-jarig bestaan.

Vanwege corona hebben we enkele jaren dit niet kunnen doen, maar in 2022 is dit weer opgepakt.